/// A 145 kilós Norman Bates esete a 9 emeletes hotellel

Médiageci

See No EvilHogy fokozzam, vagy szerencsésebb esetben kompenzáljam az előző bejegyzésben kifejezett csalódásomat, ma újabb 2006-os horrorfilmmel kényeztettem a DVD lejátszómat, a See No Evil (Menekülj!) feliratú koronggal. Bár a borítója, a posztere és a költségvetése (ez 8 millió dollárból, 1.6 milliárd forintból készült - olcsóbb mozifilm és egyben közepes büdzséjű horror kategória) egész meggyőző volt, a jelenleg 4.9-en álló IMDb értékelése, a feliratok nélküli 74 perces hossza és a mögötte álló jórészt ismeretlen stáb (Gregory Dark főleg pornófilmeket és videoklipeket rendezett korábban) nem ígért sokkal jobb szórakozást, mint az alább tárgyalt Cemetery Gates.

A film azzal indít, hogy két rendőr benyomul egy régi házba, ahova csendháborítás miatt hívták ki őket, bent egy alaposan kitetovált, kivájt szemű (See No Evil = Ne Lásd A Gonoszt), megkínzott és teljesen bepánikolt lányt találnak, aztán rájuk támad egy hatalmas, izmos, 145 kilós és 213 centis őrült baltás gyilkos, akit mellesleg a film egyetlen sztárja alakít - a pankráció szerelmesei bizonyára már jól ismerik Unabomb és Kane becenevek alatt az eredetileg Glen Jacobs névre keresztelt urat. Az egyik rendőr az életét, a másik pedig az egyik karját veszti el, ugyanakkor a gorilla is fejsebet kap, de eltűnik.

A történet 4 évvel később folytatódik, a félkarú rendőr egy szintén középkorú nővel egy érdekes program megvalósításába fog: néhány fiatalkorú bűnözőt, lányokat és fiúkat vegyesen szállítanak a börtönből külső munkára, ha pedig ott jól dolgoznak, meg jól viselik magukat, és legfőképp nem szöknek meg, akkor jó pontot kapnak, csökken a büntetésük, és a javító módszer jól vizsgázik. A munka egy elhagyatott környéken található, majdnem 30 éve lakatlan, méretes, 9 emeletes, részben kiégett hotel kiganézása, pontosabban 3 napig kell csak takarítaniuk ott, ami valószínűleg a hodály bejárására sem elég, de a módszer tesztelésére talán. Az épület gondnoka egy öregasszony, aki alaposan be is zárja a kapukat, a hotel börtönné válik, és persze a két felügyelő is őrzi a köztörvényeseket, akik számára azért a kiruccanás a sitt után mégiscsak üdülés.

A fiatalok egyébként teljesen rendben vannak, azt az egy tényt leszámítva, hogy bár a szinopszis szerint tizenévesek, a színészek szerintem mind közelebb vannak már a 30-hoz, mint a 20-hoz, ez nagyon látszik. A hollywoodi filmek hagyományai szerint politikailag korrekten válogatták össze őket: van köztük kaukázusi, afro-amerikai, mexikói, puerto ricoi, vagány, vega, pénzéhes, nörd, ribanc meg még pár efféle alaptípus - nincsenek túl sokan, de kevesen sem, egyedül az ilyen filmekből elmaradhatatlan ázsiai kiscsaj maradt ki. Az ifjú színészek többsége bár nem híres, de nem is kezdő, többnyire TV sorozatokból szedték össze őket, és szerintem egy ilyen jellegű filmhez maximálisan jól hozták a szerepüket mind. Nem csak külsőre könnyű megkülönböztetni őket (sok horrorfilm már ezen elhasal, hogy van 15 szabvány tini, és mire rájönnénk, hogy ki kicsoda, már le is kaszálták mindet), de mindegyik figurának összetett, ellentmondásos jelleme és háttértörténete van, ezeket pedig a megfelelő eszközökkel, dialógusokba ágyazva és cselekedetekkel tárják elénk. A leginkább központi szereplő és az egyetlen élve maradó srác például majdnem egész végig egy patkány mindenkivel, legfőképp a volt barátnőjével, akivel együtt árultak drogot, és akit állandóan vert, ami miatt végül kölcsönösen feldobták egymást, és hűvösre kerültek. Hasonlóképp meglepő, hogy a két élve maradó csaj között kialakulni látszó leszboszi vonzalomról a végére kiderül, hogy valószínűleg csak vigasztalás és bajtársiasság volt.

Tehát kezdetben a kölykök súrolják az épületet, meg csevegnek, buliznak, kincs után kutatnak és próbálnak hetyegni, bár ez utóbbi sosem sikerül nekik (a cenzoroktól való parázás miatt, mint mostanság a filmek többségében, ebben sem mutatnak egy hátnál, bokánál vagy köldöknél többet - az ilyen középkori vaskalaposság mellesleg engem mindig megmosolyogtat, az MPAA R ratingba azért ezerszer több fér). Keresztül-kasul bejárják a hotelt, tehát a film kicsit kalandos-felfedezős is (ehhez Lisztóczki "csirkés fiú" Attila bizonyára hozzátenné, hogy: 'a kalandos-felfedezős az jó'), nem fullad unalomba, minden sarkon van új történés vagy látnivaló. A nagydarab fickó, ahogy az a bevezető után várható, szintén az épületben lapul, kezdetben csak figyel a kétoldalú tükrök és a kezdetleges madzagos-csengős biztonsági rendszere segítségével, aztán elkezdi levadászni a fiatalokat és a felügyelőket. Nagyon különleges, Saw (Fűrész) színvonalú kivégzéseket ugyan nem láthatunk, általában csak kampóval kapja el az áldozatait, elvonszolja őket, kitépi a szemüket, és előbb-utóbb megöli őket, vagy egyszerűen a baltájával sújt le. Ez a szakasz hasonlít a Thir13en Ghostsra (13 Kísértet), a The Hauntingra (Az Átok) meg az effélékre, ahol nagy épületekbe bezárva menekülnek a folyosókon a szereplők a biztos halál elől.

Végül (ez már nagyon spoileres lesz) megkapjuk a válaszokat a nagybetűs miértre is, aminek hiánya szintén sok horrorfilm gyenge pontja, ez tehát itt sem hibádzik. Az átlőtt fejű, visszamaradott benga fickó emlékeiből láthatunk néhány bevillanó kockát, ezeket összerakva hámozhatjuk ki a motivációját. E téren egyébként a film teljesen Psycho-klón: a fickó anyja (aki természetesen a gondnok, ki lenne más) megszállott keresztény őrült volt, és állandóan attól rettegett, hogy a fia bűnbe esik, nőzni kezd, vagy csak elhagyja a házát, ezért kínozta és ketrecben tartotta, egyszer pedig, amikor valahogy elkapott a fia egy nőt, kitépte a nő szemét, így ránevelte a fiát, hogy minden embert meg kell így csonkítani. Attól kezdve valószínűleg állandóan öldököltek, talán változó helyeken, a fiú kétszer ingott csak meg. Mivel erőteljes keresztényi nevelést kapott, a keresztet mélyen tisztelte, márpedig a film elején látott és a hotelban takarító egyik lányon is rengeteg méretes vallási tetkó volt, őket emiatt nem tudta megölni. A film legvégén persze minden jóra fordul, a tömeggyilkosok meghalnak, hárman pedig megmaradnak, ahogy az általában lenni szokott.

Szerintem gyakorlatilag minden ponton meglepően jól összerakott kis mozi ez a saját műfajában, azt is megkockáztatom, hogy a Saw sorozat mellett az utóbbi 1-2 év egyik legjobb horrorja. Az operatőrök (daruzás össze-vissza) is jól dolgoztak, de a legnagyobb csillagos ötöst mindenképp a művészeti rendező és csapata érdemli meg - imádom az ilyen koszos, mocskos, kopott, bogarakkal teli, poros, repedezett és rozsdás díszleteket az ehhez hasonló mozikban, ez pedig tele van ilyen módon berendezett helyiségekkel. Tehát aki valamennyire is kedveli a horrort, különösképp az említett filmeket, és a See No Evilt még nem látta, adjon neki egy esélyt, persze nem garantálhatom, hogy annyira fogja értékelni, mint én, a kritikusok kegyetlenül lehúzták, és a nézők többsége sincs különösebben oda érte.

Szerintem:

:: Téma: mozimóka