/// Három részbe fűrészelve 3

Médiageci

Saw IIIFolytatva innen.

A 2006-os Saw III (Fűrész III) esetében ismét változott kicsit az alkotói felállás, Darren Lynn Bousman maradt a rendezői székben, ugyanakkor a történetet az eredeti páros, James Wan és Leigh Whannell írta, a forgatókönyvet pedig Whannell egyedül.

A mozi ott folytatódik, ahol az előző rész véget ért, elkezdődött a nyomozó játszmája. A fickó nagyon sötétben van a csőhöz láncolva, pontosabban talál egy zseblámpát, de hiába világít, kevés dolgot látunk, egyrészt mert így reális, másrészt valószínűleg pár problémát próbáltak így eltussolni a készítők. Nekem nagyon úgy tűnt, hogy Wahlberg brutálisan sokat hízott egy év alatt, főleg fejre, persze ha az ember nem egymás után nézi a részeket, annyira nem szembetűnő ez. Továbbá a díszletekkel is spóroltak, valószínűleg nem volt meg az előző fürdőhelyiség (sőt szerintem a két korábbi részben sem ugyanaz a helyiség volt, legalábbis sok dekorációs elem változott), a csövön nagyon látszik, hogy nem olyan koszos és rozsdás, a padló pedig CG-nek (számítógéppel rendereltnek) tűnik.

A fickó a levágott láb látványa és a kezébe akadó fűrész után már vágja, hogy hogyan szabadulhat: le kell vágnia a lábát. Neki is veselkedik, de végül nem tudja megtenni, ugyanakkor sokkal jobb ötlete támad, mint a dokinak anno: fogja a vécétartály tetejét, amivel a fotós szétverte az ápoló fejét, és azzal péppé zúzza a bokáját és a sarokcsontját, így ki tudja húzni a roncsolt lábát. Nyilván így is menthetetlen a lába, amputálni kellene, és durva belső vérzése lehet, de laikusként nekem is eszembe jutott ez, és szerintem is több esélye van, hogy így túlélje, mivel nem vérzik annyira - és feltehetően elég sok szakértő orvossal is konzultáltak a filmesek, hogy ez így reális-e.

Ezt követően elindul kifelé, de a folyosón belebotlik Amandába, kemény harc bontakozik ki (a felét ki is cenzúrázták, csak DVD extraként jelent meg), végül a nő kerekedik felül. Bár lényegében önvédelemből öli meg a fickót, ez valamennyire megadja a film alaphangját is: Amanda nem olyan "tisztességes" játékmester, mint Jigsaw. Ha lehet ezt a szót sorozatgyilkosoknál egyáltalán alkalmazni, mert amíg ő túlélt egy játékot és annak köszönhetően élhet, az ő játékainak a túlélői akármit állnak is ki, garantáltan meghalnak.

Saw III Classroom TrapMég összekeverve a fenti bevezetővel, láthatunk egy újabb áldozatot is, akit a korábbról ismert, Dina Meyer által alakított rendőrnő vizsgál meg, és szokás szerint jó véresen azt is megnézhetjük, hogy az illető hogyan végezte. Egy nagydarab indián volt életében, aki többet élt a börtönben, mint a rácsokon kívül, így Amanda (az ő csapdája, bár Jigsaw beszél a megszokott, instrukciókat tartalmazó videón) szerint nem értékeli eléggé az életét, jobban szereti a láncokat. Az ürge egy osztályteremben ébred leláncolva, hatalmas, vastag láncok vannak a padlóhoz rögzítve, a másik végükön a nagy karikák meg a testébe piercingelve, jó mélyen, néhol már a húsba. A teendője tehát az, hogy akármekkora fájdalommal és sérüléssel is jár, kitépje magából a karikákat, mert ha nem elég gyors, akkor az előtte ketyegő, szegekkel teli bomba szaggatja szét. Nagy kínok között próbálkozik, kitépi a tenyerén átfúrtakat, a vállán átfúrtak, az oldalába fúrtakat, aztán jönnek az Achilles-ínjai mögé fúrtak (nem hiszem, hogy azok átszakítása után megállna bárki a lábán, de lehet, hogy igen), végül a legproblémásabb, az állkapcsán átfúrt - ezen még ránt egyet, aztán felrobban. A rendőrök megállapítják, hogy ha túl is éli, akkor sem juthatott volna ki, be volt hegesztve a fémajtó, a rendőrök is lángvágóval jutottak be.

Saw III Angel TrapA következő részben is a rendőrnőt láthatjuk, nagyon kikészült, hogy a barátját (ők csak jó barátok, nem alkotnak egy párt, bár a múltban valószínűleg együtt voltak úgy is) és kollégáját régóta nem találják, nem megy neki a munka, a magányos otthonában is depis, aztán Amanda elkapja. Elég durva csapdába helyezi, úgy függeszti fel egy nagy fémszerkezetre, hogy minden egyes bordájára bőrön és húson keresztül egy kampót operált, ha pedig lejár az idő, az egész szétnyílik, a szerkezet pedig két irányba tépi le a bordákat. Nem a csapda időzítője az egyedüli sürgető tényező, lóg a nyomozónő arca előtt egy folyadékkal teli üveg is, amibe beleesik valami, és Amandától megtudja, hogy az üvegben erős sav van, az apró tárgy a szerkezetet leoldó kulcs, a sav pedig a fémkulcsot is másodpercek múlva feloldja. A meglehetősen ártatlan rendőrnő bűne az, hogy magányos, és csak a munkájának (ugye főleg halottakat vizsgálgat) él, tehát ő sem értékeli eléggé az életet. Mint kiderül, van azért túlélési ösztöne, nagy nehezen megszerzi a kulcsot, nem törődve azzal, hogy totál szétmegy az egyik keze, azonban hiába nyitja ki időben a csapdát, az széttépi: Amanda ismét nem volt fair, nem tartotta be a saját szabályait.

A következő áldozat egy pakisztáni nő (legalábbis ránézésre az, a színésznő iráni és zsidó keverék, de gondolom pakisztáninak nézi mindenki), őt jobban megismerjük, mielőtt Amanda elkapná. Egy lepukkant helyen él egy béna fickóval, akit nem szeret, totál igénytelen, fásult, és nem értékeli a sivár életét. Megszólal a csipogója, bemegy dolgozni, és kiderül, hogy egy nagyon tehetséges doktornő, aki mindenki mást lepipál, másoknál jobb diagnózist állít fel, műtét nélkül megoldja a problémákat, ugyanakkor antidepresszánsokon él, és a munkáját sem szereti. Majd elkapja Amanda, és egy új raktárhelyiségbe (nagyon jó a díszlet, tengernyi csapda és tervrajz hever szanaszét) viszi, ahol bemutatja a végső stádiumban haldokló Jigsaw-nak.

A doktornő feladata az lesz, hogy mindenáron életben tartsa a haldokló öreget, legalábbis amíg egy bizonyos férfi életben van. Ez nem egyszerű, ugyanis az öregnek már alig ver a szíve, vért hány, rohamai vannak, az agytumorja agysérvet okozott, és nincs elég orvosi eszköz sem kéznél. A nőt azért elég hatásosan győzik meg, hogy tényleg minden tudását vesse be: Amanda a nyakára rögzít egy olyan igát, ami egy csomó, fejére irányított sörétes patront tartalmaz, kioldószerkezettel együtt, ha pedig bizgálja (nyilván van kézügyessége és magas intelligenciája), lerepül a feje. Ugyanakkor a cucc Jigsaw szívmonitorjával is össze van kötve, ha beáll a flatline, szintén elsül az iga.

Saw IIIA film egyik fele itt játszódik, a nő próbálja az öreget életben tartani, néha egy kicsit lazíthat, de egy koponyaműtétet is el kell végeznie abszolút primitív eszközökkel - sokkoló, de látványos. Láthatjuk még Amandát, aki a fentiekből következően Jigsaw-hoz viszonyítva is rendesen be van csavarodva, ez persze elfogadható azután, amin az első részben keresztülment, talán mindenkinek megbomlana az agya, ugyanakkor mégis eléggé irreális dolgokat tesz. Miután olyan rendes volt a nyomozó fiával, furcsa, hogy ilyen kegyetlen, sőt a játékszabályaihoz képest is igazságtalan másokkal (noha újabb traumák nem érték), ugyanakkor, miután Jigsaw-tól megtanulta megbecsülni az életét, azért keményen vagdossa a combját, árt magának, tehát nem érzem teljesen kereknek a karaktert még őrült gyilkosként sem. Amanda nagyon ragaszkodik Jigsaw-hoz, itt emlékszik vissza arra, amikor a követőjévé és amolyan nevelt lányává vált, aztán azokra a jelenetekre, amikor elkapta az áldozatokat (mindig ő volt a disznómaszk mögött), sőt azt is megtudjuk, hogy a fotós, valószínűleg az exbarátja nem egyszerűen szomjan halt a fürdőhelyiségben, Amanda fojtotta meg. A nő emellett mindenkire féltékeny, aki Jigsaw-hoz bármilyen szinten rajta kívül közel kerülhet, így a doktornőre is.

A másik vonalon egy hörcsögképű, kövér, béna, lúzer kisember van, aki ráadásul évek óta eléggé be van kattanva, valamennyire érthetően. Megtudjuk, hogy a kisfiát pár éve halálra gázolta egy autó, és a sofőrt csak fél évre ültették le, amit természetesen igazságtalannak tart, azóta tervezi, hogy vérbosszút áll. Ez tölti ki minden idejét, az egyedül nevelt kislányát is teljesen elhanyagolja, sőt a fia játékait sem veheti el a lánya. Évek óta gyászol, és bosszút forral, ahelyett, hogy az életét és a lánya életét értékelné.

A gyilkos páros úgy vezeti fel a helyzetet, hogy a fickónak mindennél durvább csapdasorozaton, amolyan vesszőfutáson kell átküzdenie magát az elhagyatott húsüzemben. Tehát a néző felkészül rá, hogy az előző részek összes csapdáját überelni fogja minden, ami az ürge útjába áll, akiből amúgy nem nézünk ki sokat, de ezzel szemben a fizikai megpróbáltatásai nem annyira kemények, mint amilyenekre számítunk. Őt is lelkileg kínozzák meg jobban, felettébb érdekes módon, ugyanis minden csapdánál azzal a kulccsal, amivel továbbjuthat, ha elég gyors, megmenthet egy olyan embert is, akinek a halálát kívánta a fia balesete miatt, így juthat el a fia gyilkosához, és ha még akar, bosszút állhat, persze Jigsaw célja az, hogy a férfit a megbocsátásra és az élet tiszteletére nevelje.

(Innen már jobban záporoznak a spoilerek.) Az első, aki az útjába akad, egy pucér nő (na, ilyet sem látunk manapság hollywoodi filmekben, annyira durva már a cenzúra - ehhez teszem hozzá, hogy a mozis verzióból rengeteg jelenetet kivágtak, ami utólag a DVD-re felkerült, feljebb már céloztam a nyomozó megölésére is, ami azért fontos jelenet), akit egy hűtőszobában lógattak fel, és ahogy múlik az idő, oldalról víz spriccel rá, ami rögtön jéggé fagy. A nő bűne, hogy nem tanúskodott az ügyben, noha a gázolás szemtanúja volt. Az apa emiatt dühös is rá, és nem is kell semmit tennie, hogy bosszút álljon, de azért ilyen szituációban, ami nagyon reális, azért mégis megbocsát a nőnek, és némi hezitálás után rászánja magát, hogy megmenti. A teendője annyi, hogy vastag fémcsövek között nagyon hosszan be kell nyúlnia egy fellógatott kulcsért, amit csak úgy ér el, ha az arcát is teljesen nekinyomja a csöveknek, a bőre pedig rögtön odafagy, kénytelen feláldozni az arcából valamennyit, ha nem akar a teremben megfagyni. Végül sikerrel jár, de túl sokat hezitált, a nő már halálra fagyott.

A következő ember maga a bíró, aki az enyhe ítéletet hozta. Az apa kezdetben rá is nagyon dühös, simán otthagyná, hiába rimánkodik az ürge, hogy neki is van gyermeke. A bíró egyébként egy nagy ipari teknő aljához van kötözve, és egy gép szétrohadt, bűzös, férges egész disznókat aprít a teknőbe, az undorító szennylében a fickó nagyon hamar megfulladna, ha az apa nem segítene rajta. Az apára még enyhébb fizikai megpróbáltatás vár, mint az előző csapda esetében, a fia játékai egy kis kemencében vannak a kulccsal együtt, a teendője annyi, hogy egy gombnyomással begyújtsa a kemencét, így elpusztítsa a fia általa annyira nagy becsben tartott játékait, és egyben el is engedje valamennyire a fiát. Végül bekapcsolja a szerkezetet, megszerzi a kulcsot, és az utolsó pillanatban megmenti a bírót is, együtt mennek tovább.

A következő teremben már a fia gyilkosával találkozik, egy fiatal, kövér, fekete sráccal, aki orvosnak tanult, itt pedig egy nagyon durva szerkezetbe van fogatva, ami először a karjait tekeri körbe teljesen, amíg szilánkokra nem törik az összes csontja, aztán a lábait, végül a fejét. A kulcs egy vízszintes csőben van, a csőben pedig egy puska is figyel. Az apa először hezitál, hogy megmentené-e egyáltalán a srácot, aztán a bíró próbálkozik a csővel, de nincs mersze benyúlni, és automatikusan golyót kapni. Az apa végül ügyesen nyúl be féloldalasan, nem is sérül meg, a bíró viszont pont úgy áll mögötte, hogy a kulccsal összekötött puska agyonlövi. A srác sem éli túl, az apa ismét egy kicsit lassú volt, ezt követően már arra dühös, aki ennyi szörnyűséget tett másokkal és vele is, így jut el Jigsaw-hoz és a többiekhez.

(Megaspoiler.) Itt elszabadulnak az indulatok, és még kijjebb kerekedik a történet. Kiderül, hogy Jigsaw egy kis családot egyesített: a doktornő nem más, mint a balesetben meghalt kisfiú anyja és a férfi lelécelt (talán a fiuk elvesztése, talán a férfi befordulása miatt) felesége. Jigsaw amellett, hogy a saját életüket nem becsülik, nyilván azért is kínozta őket, mert a kislányukat teljesen elhanyagolták. Ezen a ponton az apa megkapja az esélyt, hogy megbocsásson Jigsaw-nak mindenért, Jigsaw egyébként sokszor hangoztatja, hogy az autóbalesetért is ő az igazi felelős.

A bevillanó emlékekből további részleteket és válaszokat nem kapunk, hogy esetleg megzavarta-e a sofőrt vagy ilyesmi, Jigsaw emlékei (valószínűleg ugyanarról a napról) egy parkból villannak be, ahol a fiatal barátnőjével és egy kézi kamerával boldogan sétált. Ezek szerintem egész biztosan ki lesznek bontva és meg lesznek válaszolva a folytatásokban. Hasonló rejtély az is, hogy Amanda kap egy utolsó levelet a haldokló Jigsaw-tól, kiakad, de mi ebben a filmben nem ismerjük meg a tartalmát, a legfőbb talány pedig az, hogy mi lehet azon a kazettán, amit Jigsaw az utolsó mozdulatai során viasszal ragaszt a mellette álló asztalhoz.

Shawnee SmithA nagy káoszban Amanda teljesen begőzöl. Mivel a doktornő elvégezte a feladatát, életben tartotta Jigsaw-t az apa megérkezéséig, átment a próbáján, és Amandának el kellene engednie. Ő azonban ellenszegül a mesterének és a szabályaiknak (erre már számíthattunk, ezzel elbukja a saját próbáját, ami három filmen keresztül tartott), rálő a doktornőre, az apa pedig agyonlövi. A fickó közel áll hozzá, hogy megbocsásson Jigsaw-nak, ki is mondja, nagy meglepetésre (végül is egyre megbocsátóbbá szelídült a csapdákban, igaz Amanda megjósolta, hogy nem változik meg) azonban egy körfűrésszel elvágja Jigsaw torkát, aki meghal, aminek következtében a golyót kapott, de még élő doktornő feje is szétrobban.

Az apa, Jeff egyedül marad, és ekkor kezdődik csak az igazi játszmája, ugyanis a következő körben a pár teremmel odébb, kevés levegővel bezárt lányát kell majd megmentenie - egyelőre a csapdákat és a mikénteket nem ismerjük, nyilván ezzel kezdődik majd a negyedik rész.

Összességében nekem ez a mozi is nagyon tetszett. Az alapötletek, a trükkös, Rube Goldberg jellegű csapdák, a fizikai és pszichikai kínzások már ismerősek, de jók, és még mindig tudtak fejlődni. Ezek mellett a cselekmény megint sokat változott, nem ismétli a korábbi részeket, még mindig képes újítani, ami pedig a legfrankóbb, az a kontinuitás, és a Saw filmek egyre nagyobb, összefüggő gyökere, amiből minden rész egyre többet mutat meg.

Szerintem:

Mivel ez a post túl hosszúra sikeredett (hehe, eredetileg az egész Saw témát 10 ezer leütésen belül akartam lerágni), az utóbbi gondolatot, a sorozat keletkezését, a mellékágakat, a folytatásokat és egyebeket még érintem egy rövidebb postban, tehát ha még nem volt elég a Saw-ból, folytatódik itt.

:: Téma: mozimóka

süti beállítások módosítása