/// Technikai évforduló

Médiageci

Happy Birthday to Me!Már kissé szentségtörésnek érzem, ha néhanapján a határozottan filmes irányba önállósodott blogom képét offtopic tartalommal tarkítom (könyv alig volt, zenét is ígértem, de eddig még egy "zenebona" tages poszt sem született, a kütyük később kerültek a képbe, ebben a témában van még két félkész posztom), de mivel ma lett technikailag egy éves a blogom, egy posztot szentelek neki.

Valamikor 2006 októberének végén vagy novemberének legelején botlottam bele a blog.hu-ba, akkor már működött, de még csak béta fázisban, kevésbé reklámozva, főleg az Index publicistái (ma a címlapon a háztáji és a blogsaláta ablakokban találjuk meg őket) által tologatva. Akkor még nem volt nyitott a regisztráció, de bétatesztelőnek már bárki jelentkezhetett, így tettem én is. Gondolom, benne lehettem az első 500-ban, és az aktívabb hibabejelentők között nyugtázhattak, mivel sokat nyaggattam Sztahanovot kérdés- és kérésözönökkel, ilyen kérésemre (persze valószínűleg többen kértük) került be az FCKeditorba a Sorkizárt gomb is, amit végül nem használtam, CSS kóddal tördelek helyette.

Miután hét évig tervezgettem ezt a blogot, rengeteg blogszolgáltatóba regisztráltam, meg jó pár blogmotort installáltam és kipróbáltam, nem volt túl nagy esélye, hogy ténylegesen eljutok a blog megindításáig, ahogy annak sem, hogy itt lesz a blogom. Kezdetben csak próbálgattam a motort, összességében tetszett, persze sok mindent hiányoltam és hiányolok, meg sok apró hiba volt és akad ma is a rendszerben. Aztán elkezdtem a designt is farigcsálni, amihez részben újra kellett tanulnom az elfelejtett HTML ismereteimet, össze kellett szednem az új infókat és a frissebb browserproblémákat (a témában járatlanok számára: bizony sok mindent máshogy kezelnek a különféle browserek, rengeteget kell hackelni, hogy egy oldal mindenhol nagyjából ugyanúgy nézzen ki), meg kellett tanulnom a CSS-t satöbbi - sajnos csigalassúsággal közelített a design az elképzelésemhez, néha dolgoztam rajta öt-hat órát, aztán két hétig hozzá sem nyúltam. Ugyanez volt a helyzet a szöveggel is, nem akartam hivatalosan elkezdeni a blogot, amíg a design valamennyire nem közelíti meg a fejemben tároltat. Írtam több cefetül hosszú bemutatkozó posztot (80 ezer leütéses is volt), úgy visszamenve a kezdetekhez, mint Charles Dickens David Copperfieldjében (ez az egyik hivatalos magyar címe is, a másik a Copperfield Dávid), továbbá írtam és félbehagytam úgy öt-hat első posztot is, de nem igazán alakult a dolog. A designnál felmerültek olyan problémák is (nüansznyiak, pár pixel ide vagy oda), amiken két hétig, napi egy-két órát dolgoztam, ebbe beleértem azt is, hogy design-pápákat faggattam tanácsokért (nem tudtak segíteni), hosszú időkre tűntem el CSS és kapcsolódó fórumokban meg ilyenek.

Végül aztán kezdett a design valamennyire hasonlítani az elképzelésemhez, sőt már majdnem ugyanúgy nézett ki Firefox és Internet Explorer 7 alatt, így közel három hónap tökölődés után igazából 2007. február 16-odikán indult el a blogom, az a valódi születésnapja, akkor került fel az első igazi poszt, tartalmi évértékelőt tehát csak februárban írok, ez most a technikai. Hozzáteszem, az Opera tesztek csak később jöttek, ott kevés probléma volt, SeaMonkey alatt is jól ment az oldal, viszont Internet Explorer 6 alatt tökéletlen (bár olvasható és nézhető) a gyengébb PNG és CSS kezelés miatt - ezt valószínűleg soha nem korrigálom, noha a legtöbben (nyilván azért, mert az Internet Explorer 7 csak legális Windows-ra ment fel a közelmúltig, és sokan warezoltak) Internet Explorer 6-tal látogatják a blogot, ez a szám valószínűleg fokozatosan csökkenni fog.

Az indulás kicsit kiábrándító volt, sőt a statisztika az óta sem dob fel. A három hónapos előkészítő fázisban csak a különféle szétesettségű design volt kint, egy vagy két lorem ipsum szöveg (gyengébbek kedvéért: ez egy olyan latin blabla, amivel webes vagy nyomtatott szöveget lehet tesztelni, jobban mutatja az összképet, mintha mondjuk A betűvel töltenénk fel a tesztoldalt), némi orosz és Toki Pona tesztszöveg (a vicc kedvéért), egy Leonard Cohen dalszöveg (ami az előző posztban került ismét fel, bár ezúttal csak részben), plusz egy Regina Spektor kép (rá is visszatérek még). Bár nem volt korlátozott az oldal elérése, de nyilvánvaló volt, hogy egy nem működő tesztoldal, nem is terjesztettem a linket, legalábbis tudatosan nem, ugyanakkor a blog.hu-s kommenteknél akaratlanul is otthagytam (nemrég vettem csak észre, hogy a nick melletti linket a profilnál kivehettem volna átmenetileg, sőt valószínűleg manuálisan írtam be az elején). A statisztika szerint a még nem éles fázisban, 2006. december 13-adikán valamiért kaptam 584 találatot - talán a blog.hu emelte ki a haszontalan oldalt, talán az Index, a kommentes linkek ennyit nem hozhattak, így fogalmam sincs, hogy hogyan jöhetett össze, mindenesetre azóta sem sikerült ezt megközelítenem, ami egyben egy kicsit olyan üzenet, hogy az oldal népszerűbb volt nélkülem, teljesen halott állapotban, mint mióta szerkesztem és próbálom népszerűsíteni. Persze ez hülyeség, de azért nem lenne rossz egy napon azt a találati rekordot megdönteni.

Az aktivitásom valamivel jobban indult, mint magamat ismerve reméltem, durván heti két posztot terveztem (eleve nem is próbáltam minden nap író bloggerré válni, az max akkor menne, ha ezért fizu is járna, de megélhetési bloggerré úgy tűnik csak az Indexesek és néhány keményvonalas celebritás tud előlépni), a februárom pörgött a későbbiekhez viszonyítva rövidebb, így kevésbé ijesztő posztokkal, aztán hamar jött a lassulás, júliusban már a belőtt minimális kvótámat is sikerült alulmúlnom (havi átlagban heti egy alá azért nem akartam menni, mert ott már sanszos, hogy elmaradnak törzsolvasók, kiveszik az embert az RSS feedjükből, egyesek halottnak tekintik a blogot), szeptemberben szintúgy, októberben még az alá is mentem, siralmas két poszt jött össze a túlságosan sok meló, mellékes meló és több nagyon elkötelezetten tolt hobbi (végül is köz számára ingyenmeló, nem szórakozás) miatt.

A design fejlesztése nem állt meg, kis lépésekben változott, sőt szinte hetente változik ez vagy az. Tologatom a poszt fejléc és footer tartalmat ide-oda, a jobb sávban a blokkokat szintúgy, elég nagy meló volt a csillagos pontozás utólagos bevezetése, ahogy az is, hogy az egy színűre buherált, néhol eléggé kivehetetlen képek mögé az eredeti változatokat belinkeltem (bár nem írtam nagyon sok posztot, így is több napba telt, amíg ezeket visszafele minden posztnál korrigáltam, sőt sok kép eredeti változatát újra meg kellett keresnem, volt olyan, amit nem találtam meg, így csak hasonlóval helyettesítettem). Jelenleg is eléggé átmeneti a posztok fejléce és footere, ahogy az oldalsáv is (főleg az alsó része), tervezek még némi tilitolit, meg egy normális footert az egész blog aljára, plusz hasonló szellemiségű, de új, sokkal jobb fejléceket.

Alapjában véve nem tervezek redesignt, eléggé eredeti ez a kinézet (tudom, létezik egy hasonló blog, de előbb megvolt az ötletem, mielőtt abba belefutottam volna, bár később készültem el vele), nekem bejön, évekig biztosan tartom még. Azon elgondolkoztam, hogy talán követnem kellene a trendeket, átváltani 1024-es szélességbe, mint sokan mások, az új monitorom megvétele óta (amiről lejjebb olvasható review) természetesen nekem is jobban tetszenek a képernyőt komolyabban kitöltő blogok, plusz több dolgot pakolhatnék két oldalsó sávba. Végül azonban arra jutottam, hogy mivel jóslatom szerint egy kézigépes robbanás előtt állunk (terjednek a következő gépek: iPhone = 480x320, PlayStation Portable = 480x272, ASUS Eee = 800x480, XO-1 = 800x600, Zune = 320x240, UMPC = 800x480 - továbbá sanszos, hogy egyre több lesz az erős, de azért nem túl nagy felbontású okostelefon is, főleg a Google Android alapúak), hamarosan sokan állnak majd rá, hogy legalább 800x600-ban is megtekinthető legyen az oldaluk.

Hmm, hirtelen más technikai dolog nem jut eszembe (talán azt leszámítva, hogy rengeteg blogos tervemet, az oldalra írt JavaScript rutinomat és egyéb apróságomat nyírta ki egyszer az UltraEdit, így sajnos sok jövőbeli terv elveszett és elfelejtődött), gyorsan kiküldöm ezt a posztot, mielőtt átfordulna a naptár a technikai szülinap utánra (ezt 23 óra 57 perckor írtam, hehe).

:: Téma: etcetera

süti beállítások módosítása