Mivel az előző posztomban feltett költői kérdés mára többé-kevésbé "megválaszolódott", úgy érzem, a téma megkíván még egy rövidke posztot. Azaz, hogy ne maradjon a levegőben a The Dark Knight (A sötét lovag) IMDb-s első helyének beharangozása, hiszen időközben elvesztette azt.
Ettől függetlenül is érdekes jelenségnek lehettünk szemtanúi, mármint mi, fanatikus filmfalók, akik naponta nézzük az IMDb toplistákat és híreket. A The Dark Knight furcsa és valószínűleg példátlan módon katapultált a népszerűségi lista első helyére. Biztosan eszméletlen jó mozi, durva lehetett a reklámja, és legfőképp Heath Ledger halála tolta meg, ezektől függetlenül mást is sejtek a dolog mögé, amire még nem találtam magyarázatot. Ennyire egy emberként nem mozdultak még meg regisztrált IMDb felhasználók, és azokon belül is a törzsszavazók.
Tudniillik, a filmek adatlapján az összes regisztrált szavazó pontszámát átlagolják súlyozva (a tárgyalt mozi esetében ez jelen pillanatban 9.2/10), a nagy toplistán ugyanakkor csak a rendszeres szavazókét (ami most 9.1/10 a TDK-nál). Az IMDb nem definiálja a "regular voter", azaz "rendszeres szavazó" fogalmát, arra tippelek, hogy X szavazattal (50, 100, ki tudja?), vagy X időközönként Y szavazattal (pl. heti 10, havi 20), esetleg bizonyos időközönként (évente?) hozott átlaggal lehet ebbe a komolyabban vett körbe bekerülni.
Visszatérve az eredeti felvetéshez, szerintem filmklubok, Batman-klubok, brahiból IMDb-t hackelő klubok, nagyobb (de általam nem ismert) filmes portálok, vagy efféle közösségek ösztönözhették a tömegeket, hogy szavazzanak a filmre, tolják be a sok-sok éven át vezető The Godfather (A keresztapa) fölé, nem hinném, hogy tök spontán mozdult volna ennyi ember egyszerre.
Ráadásul, nem kis fellángolás volt a dolog, ahogy az elején hittem. Az előző posztom kilövésekor, emlékeim szerint, nagyjából 90 ezer voks állt a film mellett, ami nagyon erős (van a felső 250-ben 4000 szavazatos film is, ugyanakkor ma, amikor a mozi állítólag a kalózkodás miatt haldoklik, szinte minden népszerűbb közönségfilm összeszed 10-20 kilót), de még nem érte el a nagyobb (hozzáteszem, nem eszméletlen régi, mert az 1980-as éveknél régebbi klasszikusok jellemzően kevés szavazattal rendelkeznek) kultfilmek 100-250 ezer közötti szintjét. A lendület azonban vitte tovább a szavazókat, és hamar felgyúrták a TDK-t szavazatszámban is a legnagyobbak közé, jelen pillanatban 250 ezer felett tart, a szavazatszám pedig még biztosan nőni fog, miután mindenhol bemutatják, és kijön DVD-n meg Blu-rayen, végül pedig megérkezik a TV-be.
A másik, nem kevésbé furcsa jelenség az, hogy szerintem a TDK előtörésének hatására a The Shawshank Redemption (A remény rabjai) és a The Godfather (A keresztapa) rajongói is jól láthatóan rákapcsoltak. Talán szintén klubok, oldalak vagy hasonlók ösztönzésére, valószínűleg a TDK előzésén felháborodva. Mert az eléggé valószínűtlen, hogy fél év alatt közel 100 ezer voksot teljesen spontán toltak volna ezekbe, és nyomják most is ezerkétszázzal. A versengés odáig fajult, hogy a két régebbi vezető lenyomta a TDK-t, ugyanakkor a The Shawshank Redemption átvette a vezetést is. Hosszú idő után (és most már jó pár hete, tehát valószínűleg ez így is marad) nem a The Godfather vezeti a listát, csak stabil második.
Lejjebb kisebb, megszokott mozgások voltak, kis előzgetések és valószínűleg rövid életű kiugrások, amik különösen az animációs filmekre voltak nagyon jellemzőek az utóbbi években. Így például a WALL•E jelen pillanatban a 30-adik, 60+ ezer szavazattal, de holnapra, holnaputánra biztosan lejjebb csúszik, aztán le is süllyed. Durván szemezgetve, tavaly óta majdnem minden frissebb vagy kultikusabb mozi felszedett kábé 20 ezret, ennek egy része talán betudható a "versenyeknek", a többi "egészséges", azaz új emberek nézték meg őket, meg újak szoktak rá az IMDb-re.
Félreértés ne essék, nem vagyok teljesen elvakult IMDb fanatikus, mindenesetre tudtommal itt van a legtöbb filmes szavazat, és a nagy számok törvénye általában elnyomja a nagyon durva anomáliákat. A fenti "verseny" szerintem kivétel, és mindkét általam látott film joggal van a dobogón - sajnos a TDK-ról még nem tudok nyilatkozni, de megelőlegezem neki, hogy szintúgy.
Ha már itt tartunk, érdemes kitérni az IMDb pontozási rendszerére is. Egyrészt vagyunk mi, regisztrált felhasználók, akik csillagokkal a 10-es skálán pontozhatunk, egy filmet csak egyszer, ugyanakkor a véleményünket menet közben is változtathatjuk. Ez azért jó, mert valóban változhat a véleményünk is, és azért érdekes (egyben torzító), mert például ilyen "versenyeknél" az ember utólag is megtolhatja azt, amit kedvel, és lehúzhatja azt, amit esetleg kedvelt, de most le akar nyomni a "versenyben". Mint említettem, minden voks számít a film saját oldalán, de csak a meg nem határozott "regular voter" szavazatok számítanak a nagy 250-es listán. Ezeknek a szavazatoknak az átlaga az R (vagyis van egy R a film oldalán és egy másik a nagy listán, de ez a kettősség nyilván minden számra áll). A szavazatok száma a v, feltehetően a nagy listán csak a "regular voter" szavazatoké. Aztán van két olyan állandó is, ami a torzításokat próbálja ellensúlyozni, ezek esetleg idővel változhatnak, ha nagyon szétcsúszik vagy széthackelődik a rendszer. Az egyik az m, ez jelenleg 1300, ez az a szám, amennyi szavazat szükséges a 250-be kerüléshez. Ezzel el lehet kerülni, hogy például egy amatőrfilm, amire csak a stáb szavazott 10/10-zel, lenyomjon mindent. A másik állandó a C, ez jelenleg 6.7, ha jól értem, ez minden filmes értékelés abszolút átlaga, amiből egyszer mintát vettek, és úgy hagyták - nyilván évente azért torzulhat egy tizedesnél többet is, de iránymutatónak jó. A formula a következő: "WR = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C", a WR lehet az, amit látunk. Legalábbis remélem, hogy jól értelmeztem a módszert, sajnos statisztikából soha nem voltam jó, és nem is igazán érdekelt a téma, hogy hogyan szűrjük ki a torzulásokat. Így durván átfutva azért elég ésszerűnek, átgondoltnak, működőképesnek tűnik, amennyire lehet, szűri az extrém eseteket.
Nem kevésbé érdekes az IMDb alsó százasa sem. Ott a felső 250-nel szemben sokkal nagyobb a mozgás. Ugye, ha valami nincs az ínyünkre, és ezen az érzésen osztozunk más mozirajongókkal és kritikusokkal is, beindul a csordaszellem, hirtelen felindulásból dobáljuk a tojásokat és rohadt paradicsomokat (a Rotten Tomatoes oldal neve nyilván ebből keletkezett, de erről később), aztán lenyugszunk, elfelejtjük. Teszem azt egy olyan közutálatnak örvendő celeb neve is elég egy "előkelő" alsó helyezéshez, mint Britney Spears vagy Paris Hilton. Britney "nagy" filmje, a Crossroads (Álmok útján) is sokáig tanyázott az alsó szegmensben, illusztrálva ezzel (az ügynökének, neki és egész Hollywoodnak), hogy az énekesnő még véletlenül se próbálkozzon többet főszereppel, elég lesz neki pár cameo, meg rövid vendégszereplés tinihorrorokban. Paris Hilton The Hottie & the Nottie (belső drót, egyenesen az SPI-tól: a film hivatalos magyar címe A dögös és a dög lesz) mozija pedig szerintem direkt arra ment, hogy a legnagyobb "annyira rossz, hogy az már jó" bukta legyen, sokan megnézzék már a poén kedvéért is, és senki ne vegye túl komolyan. El is érte az IMDb abszolút legalját, tanyázott is ott egy ideig, de hosszú időre semmi sem ragad meg ott, mindig akad olyan, amit még jobban utálunk, főleg felindulásból, különösképp, ha még drága mozijegyet is vettünk rá. Jelen pillanatban a 14-edik legrosszabb. A nagyobb, AAA kategóriás, sikerfilmnek szánt alkotások közül a Glitter (Glitter - Ami fénylik, Mariah Carey ballépése, pedig szinte csak magát kellett játszania) és a Gigli (Gengszter románc) olyan, ami eléggé bebetonozta már magát. A legtöbb cucc eleve gagyi, többnyire félresikerült vígjáték, vagy olyan Zs horror, ami valamiért rivaldafénybe került (van nagyon sok még rosszabb Zs horror, valószínűleg olyan is, ami a jelenleg bekerüléshez szükséges 650 szavazatnál többet kapott, de az emberek szeretnek rászállni erre vagy arra). Mellesleg a közelmúltban hazánk "büszkesége", a Kis Vuk is uralta egy ideig a rossz filmek abszolút trónját, azaz alulról a legelső volt az IMDb-n, de az említett nagy mozgás miatt már felemelkedett a 7-edik legrosszabb helyre, nyilván napról-napra emelkedik, és idővel talán ki is kerül az alsó százasból, mivel határainkon kívül nem hiszem, hogy nagyon mutogatnák fesztiválokon kívül, főleg ez után.
Ha már elkezdtem csapongani az IMDb körül, még két viszonylag új dolog tűnt fel. Az egyik, hogy nemrég külön menüpontot kaptak a videojátékok, ez az úgynevezett Game Base! vagy GameBase (kétféleképpen írják). Már korábban is szerepeltek videojátékok az adatbázisban, de még nem igazán látszott, hogy mit akar a nagy filmes adatbázis kezdeni a témával. Valószínűleg azért vágtak bele, mert mozisztárok is egyre több játékot szinkronizálnak, és jó, ha ezt a kreditet is látja mindenki (reklám a sztárnak, hasznos infó a rajongónak). Ugyanakkor ezer és ezer nagyon jó videojáték-adatbázis van a neten, mind sokkal jobb, az IMDb felépítése pedig alapban sem kedvez a témának (pl. a stáblistákban nincs helyük a programozóknak és grafikusoknak, úgy fest, mintha a játékokat csak színészek és producerek készítenék, ráadásul még a platformok sincsenek feltűntetve, sok egyéb mellett). Ezeken túl nagyon lájtos az adatbázis, régi klasszikusok sem szerepelnek benne, lényegében csak azokat a nagyobb címeket tartalmazza, amiket már bejegyzett színészek szinkronizáltak.
A másik furcsaság, hogy a pornót nemrég elrejtették. Régebben, ha beírtunk egy pornósztárt, mindjárt kijött az oldala, és általában a 200-300 filmje - hát igen, rendesen lenyomták aktivitásban a hollywoodi csillagokat. Most a nagyobb sztárokat sem találja meg a kereső, mondjuk Jesse Jane-re és Janine Lindemulderre sincs semmi. A kettőt azért próbáltam, mert tervezgetek egy kitérő posztot ebbe a műfajba is, az utóbbi évek talán leghíresebb, de legalábbis leginkább szem előtt levő felnőtt filmjének megtekintésével és boncolgatásával, konkrétan a Piratesre gondoltam, ami természetesen a Pirates of the Caribbean (A Karib-tenger kalózai) sorozatnak is köszönheti a sikerét. Nos, az IMDb kereső jelen pillanatban sem a filmet, sem a sztárjait nem találja, pedig ott vannak ám az adatbázisban, csak mélyen elrejtve: Pirates, Joone (a rendező), Jesse Jane, Janine Lindemulder és még sokan mások. Nyilvánvaló, hogy suttyomban gyerekbiztossá tették a keresőt, talán a fizetős IMDb Pro szolgáltatás előfizetői nem kapnak ilyen szűrést, vagy kikapcsolhatják. Mindenesetre így csendben hülyeség volt ez a pornószűrés, ha már egyszer feltöltötték az adatbázist pornóval is. A helyükben úgy oldanám meg, hogy a user kapcsolgathassa a szűrést, mint a Google esetében, és nem lenne hülyeség úgy elkülöníteni a témát, mint a videojátékokat: külön menüpont, külön zárójeles jelzés. Teljesen azért nem vághatták ki a témát, mert a legnagyobb pornósztárok sokat cameóznak nagy mozifilmekben, meg gyakran tesznek kirándulásokat a B kategória mezejére, így csúnya foghíjak keletkeznének. Jenna Jameson, Jill Kelly, Tabitha Stevens, Silvia Saint, Briana Banks, Tera Patrick, Ron Jeremy és John Holmes tehát teljes értékű színésznek számítanak, néhány hozzájuk hasonló, ügyesebb pályatársukkal együtt. Ugyanakkor például a legendás Linda Lovelace csak karakterként jön elő a róla és filmjeiről készült dokumentumfilmekben és paródiákban, szerepel ugyan az adatbázisban, de a kereső őt sem szereti.
Na, ennyit az IMDb-ről, egyelőre. Ha már itt tartunk, ajánlanék még egy hozzá kapcsolódó oldalt, hátha más is hasznát veszi. A twofifty.org kizárólag az itt boncolt témára, az IMDb vezető 250-es listájára fókuszál. Az oldal nagyon egyszerű, mint a faék, nincs benne sok funkció, nem túl csicsás, és csak Google AdSense van rajta, tehát valakinek a zsebprojektje. Eléggé magára hagyottnak tűnik, szerintem régóta nem piszkálja a fejlesztője, és a kevés kommentből nem is tűnik túlságosan ismertnek, pedig nem rossz cucc. A lényege annyi, hogy az ember kihúzhatja, kipipálhatja a 250-es listáról azt, amit már látott, így követheti a megnézett "nagy" filmeket, ahogy azokat is, amik még kimaradtak az életéből. A magamfajta, minden jelentős filmet megtekinteni vágyó fickóknak találták ki az egészet. Ki is lehet rakni weboldalra a kis dinamikus bannert, amivel dicsekedhet az ember, hogy mondjuk 200-at már látott a 250-ből. Ami még jó, hogy a cucc használja az IMDb API-ját, tehát naprakész, ha változik az IMDb listája, az oldal listája is változik. Én úgy használom, hogy a gyűjteményemben levő filmeket pipálom ki, így látom, hogy mi hiányzik még. Leginkább régi, régen vagy soha nem forgalmazott területeken van nálam sok hézag, a mozgás miatt nyilván soha nem lesz teljes a listám, de azért hasznos oldal. (Frissítve: Az oldal időközben elhalálozott, de született több klónja, szerintem ez a legjobb: http://250.s-anand.net/)
Természetesen az IMDb nálam sem az Alfa és az Omega, sok filmes oldalt követek, vannak nagyok, amiknek az értékelését különösen figyelembe veszem. Persze akadnak egyszemélyes kritikusok is, akiknek adok a véleményére, de újabban a közösség által formált vélemény a leginkább mérvadó nálam. Tudjátok: 'X millió amerikai nem tévedhet'. A Rotten Tomatoes és a Metacritic vendégeskedik még gyakran a browseremben, mindkettő kicsit másképp működik, mint az IMDb. Egyrészt mérik az olvasói véleményeket is, hasonlóképp, mint az IMDb, de nyilván más súlyozással. A TDK az előzőnél jelenleg 92%-os, ez egybevág az IMDb nagyobb mintavételezésű pontszámával, az utóbbinál 9.0/10-es, ami kicsit gyengébb, de közel van. Ugyanakkor mindkettőnél van egy olyan metapontszám, ami válogatott, nevesebb kritikusok és/vagy jelentősebb offline és online lapok értékeléséből keletkezett átlag, tehát kevesebb, objektívebb, témában elismertebb, fizetett profik nem hirtelen lelkesedésből kifejtett egyetemes véleménye. Ez utóbbi általában alacsonyabb pontszám, de talán még jelentősebb, a TDK-ra a Rotten Tomatoeson 90% jött ki, a Metacriticen 82/100.
A lényegre visszatérve, a TDK jövője még pulzál. Szerintem nagyon benne van a pakliban, hogy esetleg lekerül az IMDb-s dobogóról is, ugyanakkor másfél hónapig elég jól tartotta magát, arra mernék fogadni, hogy a másik három jobban sikerült filmjéhez hasonlóan Christopher Nolan eme állítólagos remekműve is hosszú időre, ha nem örökre (mármint évtizedekig) bevackolja magát az első százasba. Meglátjuk, és előbb-utóbb a filmet is.
/// Az IMDb krémje
Médiageci
Tetszik
0